امین سیستم آرمان آمیسا

تولید و ارائه نرم افزارهای مالی و اداری

امین سیستم آرمان آمیسا

تولید و ارائه نرم افزارهای مالی و اداری

انواع مرخصی در قانون کار

ما در مقالات قبل در باره مالیات حقوق صحبت کردیم اکنون در این قسمت می خواهیم بگویم مرخصی چیست و انواع مرخصی در قانون کار را برای شما بیان کنیم پس همراه ما باشید.

تعریف مرخصی

مرخصی حقی است که برای کارکنان در ترک کار برای روزهای غیر تعطیل درنظر گرفته شده است، در قانون کار چندین روش برای گرفتن مرخصی وجود دارد که این مرخصی از سالها پیش به رسمیت شناخته شده است و در قانون کار جمهوری اسلامی ایران مورد تایید قرار گرفته است. این مرخصی ها شامل: مرخصی استعلاجی، فوت اقوام درجه یک مانند پدر، مادر، همسر و یا فرزند، مرخصی  استحقاقی، مرخصی زایمان، مرخصی ازدواج و غیره می باشد.

همانطور که می دانید گرفتن مرخصی یکی از دغدغه های اصلی کارکنان به شمار می رود که گاهی کارفرمایان با مرخصی کارکنان خود موافقت نمی کنند، در صورتی که طبق قانون کار این حق طبیعی کارگران می باشد.

نحوه محاسبه مرخصی در قانون کار

نحوه محاسبه مرخصی یکی از موارد مهمی است که در قانون حقوق و دستمزد باید به آن توجه کرد، نحوه محاسبه حقوق و مزایای کارکنان یکی از مهمترین محاسبات در بخش مالی یک شرکت به شمار می رود، بهترین گزینه برای جلوگیری از هرگونه اشتباه، استفاده از نرم افزار  حسابداری آمیسا می باشد.

محاسبه مرخصی در قانون کار به صورت جداگانه عمل می شود زیرا محاسبه مرخصی ها با یکدیگر متفاوت می باشد و بدین صورت نیست که کلیه مرخصی ها با یک فرمول یکسان صورت گیرد.

انواع مرخصی در قانون کار
انواع مرخصی در قانون کار

انواع مرخصی ها در قانون کار

مرخصی استحقاقی:


مرخصی استحقاقی به مرخصی سالانه کارمندان یا مرخصی استحقاقی تعطیلات با حقوق اعطا شده توسط کارفرمایان به کارکنان اطلاق می شود و محاسبه آن بدین صورت است که طبق قانون کار هر کدام از کارکنان در ماه ۲/۵ روز مرخصی طلب دارند که این عدد در سال معادل ۲۶ روز می باشد، به این گونه مرخصی ها، مرخصی استحقاقی می گویند.

مرخصی استعلاجی:


مرخصی استعلاجی یکی از انواع مرخصی در قانون کار و یکی از چالش برانگیزترین مرخصی ها به شمار می رود که باید به تایید سارمان تامین اجتماعی برسد در مرخصی استعلاجی هیچ محدودیتی برای گرفتن مرخصی طبق قانون کار وجود ندارد و به هر میزانی که پزشک معالج تجویز کرده باشد می توانند از مرخصی  استعلاجی استفاده نمایند بدین صورت که این مرخصی باید توسط پزشک معتمد و یا کمیسیون پزشکی سازمان تامین اجتماعی تایید شود تا بتوانند از دستمزد و سوابق کار و بازنشستگی بهره مند شوند.
سقفی که برای مرخصی استعلاجی در نظر گرفته شده است ۴ ماه می باشد اما اگر مرخصی به یک سال برسد و بیماری صعب الاعلاج باشد طبق قانون مرخصی استعلاجی، کارگر را بازنشسته می کنند.

انواع مرخصی در قانون کار
انواع مرخصی در قانون کار

مرخصی ساعتی:


مرخصی ساعتی جزئی از مرخصی استحقاقی می باشد که شخص معمولا برای کارهای اداری و یا ضروری از آن استفاده می کنند. در بعضی از سازمانها مرخصی ساعتی ۲ ساعت و در بعضی دیگر ۵ ساعت و یا حتی ۶ ساعت هم مجاز می باشد، که این ساعت ها از مرخصی استحقاقی ماهانه که ۲/۵ روز در ماه می باشدکسر می گردد.
نکته بسیار مهم که اگر مرخصی های ساعتی در ماه از ۲/۵ روز بیشتر شود حکم بدین صورت می باشد که مرخصی بدون حقوق و کسر از کار خواهد داشت و کارفرما می تواند برای آن ساعت بیمه پرداخت نکند.

مرخصی بین تعطیلی:


برای مثال بعد از تعطیلی آخر هفته یک شنبه تعطیل رسمی می باشد  و شاغلان تمایل به تعطیلی شنبه می باشند بدین صورت شنبه مرخصی استحقاقی شخص به شمار می رود و از مرخصی استحقاقی آن کسر می گردد.

مرخصی پاس شیر:


طبق ماده ۶  قانون ترویج تغذیه نوزاد با شیر مادر و نیز حمایت از مادران شیرده، کارکنان زن می توانند به مدت دوسال یعتی تا دو سالگی فرزندان خود روزانه یک ساعت مرخصی ساعتی بگیرن این مرخصی ممکن است ابتدای تایم کاری و یا انتهای تایم کاری باشد و همچنین برای مادرانی که فرزندان دو قلو و یا چند قلو دارند به جای یک ساعت می توانند دو ساعت مرخصی ساعتی بگیرند.

مرخصی ازدواج و اقوام درجه یک:


تمامی کارگران می توانند سه روز مرخصی با عنوان ازدواج دائم و فوت اقوام درجه یک از جمله همسر، پدر، مادر، فرزند با استفاده از مزد  را داشته باشند، همچنین لازم به ذکر است که این مرخصی را فقط می توانند در زمان خود بگبرند یعنی نمی توانند این مرخصی را به زمان دیگری انتقال دهند و از آن استفاده کنند.

مرخصی زایمان:


طبق قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده مصوب  ۲۰/۰۳/۹۲ مدت مرخصی زایمان زنان شاغل چه در بخش دولتی و چه در بخش غیر دولتی ۹ ماه می باشد و همسران آنها از دو هفته مرخصی اجباری از بدو تولد نوزاد برخوردار خواهند بود، حقوق زنان باردار شاغل توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود و طبق  ماده ۷۵ قانون کار شخص پس از پایان دوران مرخصی می توانند به کار سابق خود بازگردد و این دوران مرخصی برای بارداری و زایمان که ۹  ماه می باشد جزء سوابق خدمت وی به شمار می رود.

مطالب پر بازدید : نرم افزار حسابداری آنلاین

قانون بیمه بیکاری

این روزها با توجه به شرایط اقتصادی جامعه بسیاری از کسب و کارها به دلیل شرایط بد اقدام به تعدیل نیروهای خود کرده اند، ما در این مقاله می خواهیم شرایط و نحوه استفاده از بیمه بیکاری را برای شما بیان کنیم که این مطلب می تواند برای بسیاری از افرادی که از محل کار خود تعدیل شده اند مفید باشد، پس همراه ما باشید با قانون بیمه بیکاری :

به چه کسی بیکار می گویند؟

از نظر قانون، بیکار به شخص بیمه شده ای گفته می شود که بدون میل و اراده خود از کار بیکار شده باشد، طبق قانون اگر شخص بیمه شده ای به تشخیص وزارتخانه مربوط و تایید شورای عالی کار و همچنین تغییرات اقتصادی محل کار شغل خود را از دست بدهد این شخص بیکار موقت شناخته می شود و طبق قانون این شخص مشمول بیمه بیکاری می باشد.
همچنین بیمه بیکاری شامل اشخاصی که به دلیل حوادث غیر مترقبه همچون سیل، زلزله، آتش سوزی و جنگ که باعث شده شغل خود را از دست بدهد صدق می کند.

شرایط دریافت بیمه بیکاری

  1. شخص مشمول قانون کار و  تامین اجتماعی باشد.
  2. شخص بیکار باید حداکثر ۳۰ روز پس از اخراج به اداره کار گزارش دهد.
  3. شخص به صورت غیر ارادی از کار اخراج شده باشد.
  4. تبعه کشورهای خارجی نباشد.
  5. بازنشسته، مستمری بگیر و یا از کار افتاده کلی نباشد.
  6. شخص بیمه شده قبل از بیکار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد و اگر قرار داد آن به اتمام رسیده باشد باید یک سال سابقه  داشته باشد.
  7. اشخاص بیمه شده ای که شغل خود را به دلیل سیل، زلزله و یا آتش سوزی از دست داده اند برای بیمه بیکاری نیازی به سابقه پرداخت بیمه ندارد و حتی اگر در اولین روز خود به دلیل چنین حوادث هایی بیکار شود بیمه بیکاری به آنها تعلق خواهد گرفت

[gallery ids="3084,3082,3083"]

مدارک مورد نیاز برای بیمه بیکاری

  • اصل و کپی قرارداد یکسال آخر کار یا رای صادرشده
  • ۴ قطعه عکس ۴*۳ جدید
  • اصل و کپی مدرک تحصیلی یا مدرک فنی
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت (برای آقایان)
  • پوشه روغنی (یک جلد)
  • کپی صفحه اول دفترچه بیمه
  • نامه عدم نیاز کارفرما

همراه ما باشید با غیر مشمولان بیمه بیکاری

شرایطی که باعث قطع شدن بیمه بیکاری می شود

  • بیمه بیکاری به شخصی که فوت شده است دیگر تعلق نمیگیرد.
  • بیمه بیکاری به کسانی که مجدداً مشغول به کار شدند تعلق نمی گیرد.
  • حضور نداشتن در دوره های کارآموزی یا سواد آموزی بدون دلیل موجه.
  • رد کردن پیشنهاد های شغلی مرتبط با تخصص خود.
  • مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی یا از کارافتادگی کلی شود.
  • اگر شخص با دریافت حقوق بلاتکلیفی به کار قبل خود بازگردد بیمه بیکاری به آن تعلق نمی گیرد.
  • مدت زمان دریافت بیمه بیکاری بیمه شده به پایان برسد.

منبع: amisa.co 

ارائه اظهارنامه مالیاتی


ارائه اظهارنامه مالیاتی یک تکلیف قانونی مهم مودیان مالیاتی در سراسر کشور می باشد و عدم ارائه به موقع باعث محروم شدن از معافیت از معافیت ها، بخشودگی مالیاتی و پرداخت جرایم تصریح شده در قانون مالیات مستقیم می شود.
همچنین تکمیل اظهارنامه مالیاتی به صورت اینترنتی نیز قابل انجام شدن است.

یک شرکت یا یک مجموعه معتبر و قانونی در راستای کارهای خود جهت بهبود روند خود۵ اصل را به درستی انجام می دهد:

  1. ارسال لیست مالیات حقوق کارکنان
  2. ارسال لیست بیمه حقوق
  3. ارسال گزارش خرید و فروش فصلی
  4. ارسال اظهارنامه مالیاتی
  5. ارسال اظهارنامه عملکرد

شرکت امین سیستم آرمان که فعالیت خود را در زمینه ارائه و تولید نرم افزارهای حسابداری آغاز کرده و توانسته است ایت ۵ اصل مهم را به درستی انجام دهذ.

اظهار نامه مالیاتی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی دفترچه ای است که کلیه گزارشهای مالی شخص حقیقی و حقوقی که شامل پرداخت مالیات می باشد درج شده است.
همچنین برای ثبت اظهارنامه الکترونیکی بایستی از قبل ثبت نام صورت گیرد و بعد از ثبت نام از اطلاعات درج شده شما راستی آزمایی شود.

زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی

زمان ارائه این اظهارنامه مالی الکترونیکی و ترازنامه و حساب سود و زیان و سر رسید پرداخت مالیات برای اشخاص حقیقی، ۳ ماه پس از پایان سال مالیاتی و برای اشخاص حقوقی، ۴ ماه پس از پایان سال مالی آن ها می باشد.

منظور از سال مالیاتی چیست؟

جهت تکمیل اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی، می بایست، دو نکته مهم را بدانید. یکی شناسه ملی شرکت که بایستی از سایت سازمان ثبت اسناد و املاک قوه قضاییه گرفته شود و دیگری، سال مالیاتی را بدانید. سال مالیاتی، یک سال شمسی است که از ۱ فروردین آغاز و تا ۲۹ اسفند ادامه می یابد. اگر شخص حقوقی هستید که سال مالی آن به موجب اساس نامه با سال مالیاتی تطبیق نمی کند، درآمد سال مالی آن ها به جای سال مالیاتی، مبنای محاسبه ممیزان اداره دارایی قرار خواهد گرفت و مشکلی نیست.

اشخاص حقیقی و حقوقی با مراجعه به آدرس لینک زیر می توانند اظهارنامه خود را ثبت نمایند.

اگر مودیان مالیاتی از ارائه اظهارنامه مالیاتی یک سال مالیاتی خودداری کنند چه خواهد شد؟

اگر مودیان مالیاتی از ارائه اظهارنامه مالیاتی خود خودداری نمایند، علاوه بر از دست دادن کلیه معافیت ها و بخشودگی های مالیاتی، محاسبه مالیات برای اشخاص حقوقی به صورت الراس خواهد شد، یعنی ممیزان مالیاتی میزان مالیات شما را محاسبه کرده و پس از تایید سرممیز کل به شما ابلاغ می شود و اعتراض در این مرحله سخت تر می باشد و اما اگر مودیان مالیاتی شیوه خود اظهاری را در پیش بگیرند ممیزان اداره دارایی نسبت به تعیین میزان مالیات اقدام می کنند.

خود اظهاری الکترونیکی چیست؟

خوداظهاری در معنی لغوی، اطلاعاتی است که توسط جواب‌های سوال شونده و با اظهار خود او بدست می‌آید، که در مواردی مورد راستی آزمایی نیز قرار خواهد گرفت.
همچنین بیشتر کشور ها از این روش برای محاسبه و دریافت مالیات  استفاده می کنند.
در خود اظهاری بدین صورت است که مودیان مالیاتی بدون دخالت ممیزان مالیاتی، اطلاعات مالی شامل، سود و زیان، بدهی و به طور کلی، تمام فعالیت‌های اقتصادی خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهد.

منبع: amisa.co 

مالیات حقوق


مالیات بر حقوق یکی از انواع مالیات هایی است که برای کارکنان و کارفرمایان بسیار حائز اهمیت می باشد. طبق ماده یک قانون مالیات های مستقیم تمامی افراد حقیقی و حقوقی که صاحب مشاغلی می باشند و کسب درآمد می کنند مشمول پرداخت مالیات می باشد، مالیات اشخاص حقوقی به دلیل حجم، ثبات، کارایی و سهولتی که در وصول دارد از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد و اما مالیات اشخاص حقیقی را با استفاده  از نرم افزار حسابداری  می توانید انجام دهید.

تعریف مالیات برحقوق و نحوه محاسبه آن

مالیات برحقوق به دو دسته کلی تقسیم شده است: مستقیم و غیر مستقیم
مالیات مستقیم از دارایی و درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی حاصل می شود، مثل: مالیات بر درآمد حقوق و مالیات بر دارایی.
مالیات غیر مستقیم، مالیاتی که به قیمت کالا و خدمات تعلق می گیرد و به مصرف کننده منتقل می شود، مثل: مالیات بر ارزش افزوده و مالیات واردات.

مالیات بر در آمد حقوق طبق ماده ۸۶ قانون مالیات های مستقیم جزء مالیات های تکلیفی به شمار می رود، بدان معنا که پرداخت مالیات برحقوق کارکنان به عهده کارفرما می باشد. مدیران مجموعه و حسابداران با استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد به راحتی می توانند مالیات برحقوق را محاسبه کنند.

چه کسانی مشمول پرداخت مالیات بر حقوق می باشند؟

طبق ماده ۸۲ قانون مالیات‌های مستقیم درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگر (اعم از حقیقی یا حقوقی) در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران برحسب مدت یا کار انجام یافته به طور نقد یا غیرنقد تحصیل می‌کند مشمول مالیات بر درامد حقوق است.

موارد معاف از مالیات بر درآمد حقوق و بیمه

  • بازخرید ایام مرخصی
  • هزینه عائله مندی
  • هزینه‌های سفر و فوق العاده ماموریت
  • عیدی و پاداش آخر سال
  • مابه التفاوت کمک هزینه مسکن خوار و بار در ایام بیماری
  • حق شیر
  • پاداش نهضت سوادآموزی
  • حق تضمین کسر صندوق
  • سنوات، خسارت اخراج، حقوق ایام مرخصی استفاده نشده
  • حقوق بازنشستگی یا مستمری پرداختی به وراث که به هنگام بازنشستگی یا از کارافتادگی به حقوق بگیر پرداخت می‌شود.
  • هزینه‌های درمان
  • خسارت اخراج و مزایا پایان کار (سنوات)
  • پاداش افزایش تولید
  • معافیت پرداخت حق بیمه بیکاری بازنشستگان و ازکارافتادگان، اتباع خارجی، بیمه‌های اختیاری و مشاغل آزاد

جدول معافیت حقوق قانون بوجه ۱۴۰۰

مالیات حقوق

نحوه ارائه صورت‌های مالی


صورت‌های مالی چیست؟

به کلیه فعالیت های یک شرکت که در یک بازده زمانی خاصی انجام می شود، صورت‌های مالی گفته می شود، که این فعالیت ها به صورت گزارشی که دارای چهارچوب و شکل خاصی می باشند تهیه می کنند.

برای تهیه این گزارش باید اصول حسابداری و استانداردهای حسابداری رعایت شود تا بتوان گزارشی دقیق و جامع از تمامی فعالیت های شرکت که در بازده زمانی مشخصی تهیه شده است، ارائه گردد.

هدف از تهیه صورت‌ حسابهای مالی؟

هدف از تهیه صورت‌ها با گزارش‌های مالی، ارائه اطلاعات خالص و طبقه بندی شده با رویدادهای مالی یک شرکت است، که این اطلاعات شامل: حقوق صاحبان سهام سرمایه، هزینه‌ها، درآمدها، جریانهای نقدی، بدهی‌ها، دارایی  می باشد، که توسط مدیر مالی یک شرکت تهیه می شود.

اجزای اصلی صورتهای مالی یک مجموعه به شرح زیر می باشد:

  • صورت‌ های مالی اساسی
  • ترازنامه
  • صورت سود و زیان
  • صورت سود و زیان جامع
  • صورت جریان وجوه نقد
  • یادداشت های توضیحی

مجموعه کامل صورت‌های مالی:

در هنگام تهیه گزارش‌های مالی باید تمامی اطلاعات و یادداشت های توضیحی به وضوح مشخص شده باشد که این اطلاعات شامل موارد زیر می باشد:

  • نام واحد گزارشگر یا سایر شناسه‌های هویت و هرگونه تغییر در آن اطلاعات نسبت به دوره قبل
  • اینکه صورت‌ های مالی، مربوط به یک واحد تجاری یا گروه واحدهای تجاری است
  • تاریخ پایان دوره گزارشگری یا دوره تحت پوشش مجموعه صورت‌های مالی و یادداشت‌های توضیحی
  • واحد پول گزارشگری
  • سطح گرد کردن مبالغ مندرج در صورتهای مالی (مانند هزار ریال یا میلیون ریال)

سیستم صورت‌های مالی یا گزارش مالی امکاناتی را برای گزارش‌های مالی ایجاد کرده است که کمک شایانی برای واحد های تجاری به وجود آورده است.
نرم افزار صورت‌های مالی آمیسا این قابلیت را دارا می باشد که اطلاعات مورد نیاز گردش های مالی یک شرکت را دریافت کرده و در محیط نرم افزار اکسل در قالب‌هایی که تعریف شده توسط کاربر، طبقه‌بندی و ارائه می‌نماید، همچنین در این سیستم یاداشت های پیوست دوره های مختلف امکان پذیر می باشد.

منبع: امین سیستم آرمان